
Χρήστος Καλιοντζίδης
Χρήστος Καλιοντζίδης
Ο Χρήστος Καλιοντζίδης γεννήθηκε στη Βέροια Ημαθίας το 1993, ενώ μεγάλωσε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Κατάγεται από μουσική οικογένεια καθώς ο πατέρας του Μιχάλης Καλιοντζίδης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες της Ποντιακής λύρας στην Ελλάδα. Από τον πατερά του ο Χρήστος απέκτησε τα πρώτα παραδοσιακά ακούσματα ενώ σε ηλικία έξι ετών άρχισε να παίζει Ποντιακή λύρα και να τραγουδά.
Το γεγονός ότι ζούσε σε ένα περιβάλλον όπου η Ποντιακή παράδοση ήταν ενεργή και εξελίξιμη αποτέλεσε σταθμό στη διαμόρφωση του μουσικού του χαρακτήρα. Σε ηλικία 12 ετών ξεκίνησε τις πρώτες του δημόσιες εμφανίσεις παίζοντας και τραγουδώντας Ποντιακή μουσική τόσο σε κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμους, βαφτίσεις, παραδοσιακά πανηγύρια, ονομαστικές εορτές κλπ.) όσο και σε συναυλίες με χορωδιακά́ σύνολα και πολυμελείς ορχήστρες σε όλη την Ελλάδα.
Το 2001 άρχισε να φοιτά στο Κρατικό Ωδείο Βορείου Ελλάδος, στο οποίο και μαθήτευσε επί σειρά ετών, παρακολουθώντας θεωρητικά μαθήματα, πιάνο αλλά και κλασσικό βιολί κοντά στη σπουδαία σολίστα Γκαλίνα Μπατσίκα. Το 2011 εισήχθη μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων στη Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών στο τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Εκεί διεύρυνε τους μουσικούς του ορίζοντες μελετώντας σε βάθος όλα τα μουσικά ιδιώματα του Ελλαδικού χώρου αλλά και μουσικές παραδόσεις από άλλα μέρη του κόσμου. Η εξειδίκευση του ωστόσο επικεντρώνεται στη μουσική παράδοση του Πόντου και στα τεχνικά και υφολογικά της στοιχεία. Μετά την αποφοίτησή του πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές με θέμα «Μουσικές Τέχνες, Τροπικές Παραδόσεις της Μεσογείου», στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη.
Εκτός από την Ποντιακή λύρα και το βιολί ασχολείται και με μουσικά όργανα όπως λαούτο, ούτι, κεμανέ, yayli tanbur, κιθάρα και πιάνο. Επιπλέον, έχει παρακολουθήσει με επιτυχία (βαθμό άριστα) σεμινάρια εξάμηνης διάρκειας από το Berklee College of Music της Βοστώνης με θέμα την εξέλιξη της μουσικότητας (Developing of Musicianship) και την εισαγωγή στον Jazz αυτοσχεδιασμό (Jazz Improvisation).
Παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει ταξιδέψει σχεδόν σε όλη την Ελλάδα δίνοντας παραστάσεις σε χώρους όπως το Ηρώδειο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης και το θέατρο της Επιδαύρου, αλλά και σε χώρες του εξωτερικού, τόσο στην Ευρώπη όσο και σε Αμερική, Καναδά, Βόρεια Αφρική και Αυστραλία, συμμετέχοντας σε πλήθος εκδηλώσεων και παραστάσεων.
Έχει συνεργαστεί με πλήθος Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών όπως οι Χρόνης Αηδονίδης, Γιώργος Νταλάρας, Πέτρος Γαϊτάνος, Μελίνα Ασλανίδου, Σταμάτης Γονίδης, Σοφία Παπάζογλου, Αρετή Κετιμέ, Μίμης Πλέσσας, Θοδωρής Κοτονιάς, Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης, Μάνος Αχαλινοτόπουλος, Apolas Lermi, Peter Ralchev, Peyo Peev, Dilek Koç, Ross Daly κ.ά., ενώ ιδιαίτερη είναι η στιγμή της εμφάνισης του με τον παγκοσμίου φήμης σολίστα Omar Faruk Tekbilek στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το 2017 εμφανίστηκε στην Όπερα του Αλγερίου συνοδεύοντας με την ποντιακή λύρα την Αλγερινής καταγωγής τραγουδίστρια Lamia Ait Amara. Επί σειρά ετών συμμετείχε ως εκπρόσωπος της Ποντιακής μουσικής παράδοσης σε παραστάσεις της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Αντρέα Κατσιγιάννη.
Το Δεκέμβριο του 2016 κυκλοφόρησε η πρώτη του δισκογραφική παραγωγή Ποντιακής μουσικής με τίτλο «Ση Χάλκοβας τα στράτας» ενώ τον Ιούνιο του 2020 η δεύτερη με τίτλο «Όλον τον κόσμον εγύρτσα». Έκτοτε ακολούθησαν πολλές συμμετοχές σε ποντιακές και μη, μουσικές καταγραφές ενώ τελευταίο μουσικό του εγχείρημα είναι η καταγραφή 9 ανέκδοτων παραδοσιακών ποντιακών σκοπών με τον γενικό τίτλο «Πρώτη Ύλη» οι οποίοι κυκλοφόρησαν τόσο διαδικτυακά όσο και σε δίσκους βινυλίου. Το 2014 δημιούργησε το προσωπικό του στούντιο ηχογράφησης με την ονομασία «Argo Records» πραγματοποιώντας project που έχουν ως κύριο άξονα την Ποντιακή μουσική αλλά και τη σύγχρονη προσέγγιση άλλων μουσικών παραδόσεων του κόσμου.
Εδώ και επτά περίπου χρόνια συνεχίζει το διδακτικό έργο του πατερά του παραδίδοντας μαθήματα Ποντιακής λύρας, τόσο διαδικτυακά όσο και δια ζώσης, σε πόλεις όπως Ιωάννινα, Αγρίνιο, Πρέβεζα, Ροδόπολη Σερρών, Κιλκίς, Κοζάνη, Πτολεμαΐδα κ.α., ενώ από το Νοέμβριο του 2019 αποτελεί διδακτικό μέλος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με το βαθμό του λέκτορα.
album
Albums/Singles (37)

Παρχαρέτ’κον καϊτέ 2025

Μελίτικον καϊτέν 2025

Του Τσ̌αρτσ̌αφίν’ 2024

Οι Σαντέτ’ 2024

Χαλάι 2024

Εμπροπίσ’ 2024

Εγάπ’ 2024

Μελμεκετί’ γαϊτέδες 2024

Μελεσσιδόπον 2023

Έναν εγκάλια ορώματα 2023

Το κορίτσ’ τ’ εμόν 2023

Εσύ σεβντά 2023

Βαθέα ριζωμένον 2022

Horon 2022

Συζεξία 2022

Βιώματα 2022

Καλλίστου Πόντου 2021

Ξαν θα έρχουμαι 2021

Αγγελοπλασμένον 2021

Ση Κοντού 2021

Αροθυμώ και τραγωδώ 2021

Την πατρίδα μ’ έχασα 2019

Ποίος έν’; Τίνος έν; 2019

Πρώτη Ύλη 2019

Αγαπώ σε 2016

Η σεβντά 2016
lyrics
Τραγούδια (63)
- Horon - Horon
- Trabzon Horonu - Pusula
- Αδά σον κόσμον αγαπώ - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Αητέντς επαραπέτανεν - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Ανάθεμα ’τον που ’κι ξέρ’ - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Αφήνω γεια σας, άρχοντες - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Βιώματα 45 - Βιώματα
- Γλυκοτόξαρο μ’ - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Δύο πουλόπα κελαηδούν - Δύο πουλόπα κελαηδούν
- Εμπροπίσ’ - Εμπροπίσ’
- Έναν άστρον σον ουρανόν - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Έπαρ’ τη λύρα λυριτσ̌ή - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Έσπρυνανε τα μαλλία μ’ - Στο δρόμο της παράδοσης | Τραγούδια του Ανατολικού Πόντου
- Εσύ είσαι κρύον νερόν - Στο δρόμο της παράδοσης | Τραγούδια του Ανατολικού Πόντου
- Εσύ, κορτσόπον μικρόν - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Εσύ σεβντά - Εσύ σεβντά
- Εσύ τιδέν ’κι ’ίνεσαι - Συζεξία
- Εφτά ραχ̌ία επέρασα - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Εφώταξεν ο φέγγον - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Η κόρ’ επήεν σον παρχάρ’ - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Η Λεμόνα - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Η πέρδικα - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Η Ρωμανία επάρθεν - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Η σεβντά - Η σεβντά
- Θάλασσα, μαύρη θάλασσα - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Θάλασσα, Μαυροθάλασσα - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Κάτ’ θ’ έλεγα - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Κερεντήν - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Λεμόνα - Παίγνιας και τραωδίας
- Μακρύν καϊτέ - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Μελίτικον καϊτέν - Μελίτικον καϊτέν
- Ξαν θα έρχουμαι - Ξαν θα έρχουμαι
- Ξενιτεία αφορισμένον - Συζεξία
- Ξεριζωμού σκοτία - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Ο Μάραντον - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Ο Πόντον έν’ ανάσπαλτος - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Όλια τη πλάσης τα δεντρά - Πρώτη Ύλη
- Ορμάνι͜α μ’ τα ψηλόπουλα σ’ - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Παρχαρέτ’κον καϊτέ - Παρχαρέτ’κον καϊτέ
- Παρχαρί’ σεβτά - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Πατρίδα μ’, αραεύω σε - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Ποίος έν’; Τίνος έν; - Ποίος έν’; Τίνος έν;
- Ποίος θα καλατσ̌εύ’ σε - Ποίος θα καλατσ̌εύ’ σε
- Ρομάνα - Παίγνιας και τραωδίας
- Σ’ ανάσμα σ’ κατακαίουμαι - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Σεράντα μήλα - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Ση Κοντού - Ση Κοντού
- Ση Τρίχας το γεφύρι - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Ση Χάλκοβας τα στράτας - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Τ’ αραπάς ι-μ’ τα τεκίρι͜α - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Τα τέρτι͜α και τα βάσανα - Συζεξία
- Τα τέρτι͜α μ’ ’κι λαρούντανε - Ση Χάλκοβας τα στράτας
- Τη μάνας τα κλαδία - Τον φέγγον ’παρακάλεσα
- Τη σεβντάς το ταπιέτ’ - Τη σεβντάς το ταπιέτ’
- Την πατρίδα μ’ έχασα - Αροθυμώ και τραγωδώ
- Την πατρίδα μ’ έχασα - Την πατρίδα μ’ έχασα
- Το τέρεμαν ατ’ς γλυκύν - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Το χωρίον - Οι Σαντέτ’
- Το ψ̌όπο μ’ πάντα φτιλακίζ’ - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Του ήλ’ η θαγατέρα - Όλον τον κόσμον εγύρτσα
- Του Παντέλα η καϊτέ - Πρώτη Ύλη
- Του Τσ̌αρτσ̌αφίν’¹ - Του Τσ̌αρτσ̌αφίν’
- Τσ̌άμπασ̌ιν - Αροθυμώ και τραγωδώ










