
Κατερίνα Παπαδοπούλου
Κατερίνα Παπαδοπούλου
Η Κατερίνα Παπαδοπούλου γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά της χρόνια στο Μεσόβουνο Πτολεμαΐδας. Είναι Πόντια στην καταγωγή, με μητέρα τουρκόφωνη Πόντια.
Από τα χρόνια της πρώτης νεότητας εκδήλωσε την αγάπη της για το τραγούδι, συμμετέχοντας σε χορωδίες και ποικίλα μουσικά σχήματα στη Γερμανία. Στα 24 της ξεκίνησε μαθήματα φωνητικής, με έμφαση στο κλασικό τραγούδι, ενώ παράλληλα μελετούσε πιάνο, θεωρία και αρμονία της ευρωπαϊκής μουσικής.
Καθοριστική υπήρξε η πρώτη της επαφή με την οθωμανική μουσική, την οποία άκουσε σε μια συναυλία σούφικης μουσικής στο Βερολίνο. Όπως έχει δηλώσει η ίδια, αυτή η εμπειρία της μετέδωσε μια πρωτόγνωρη γαλήνη, αίσθηση που δεν της είχε προσφέρει καμιά άλλη μουσική μέχρι τότε.
Λίγο πριν φύγει από το Βερολίνο, ήρθε σε επαφή με Άραβες και Τούρκους μουσικούς, εμπειρία που αποδείχθηκε καθοριστική. Ήταν τότε που πρωτοείδε και άκουσε το ρεκ —ένα αραβικό κρουστό— και ένιωσε αμέσως έλξη για το όργανο. Αν και απαιτητικό τεχνικά, κατάφερε από την πρώτη στιγμή να παραγάγει ήχο όμορφο και γεμάτο. Παρακολούθησε για σύντομο διάστημα μαθήματα, ώσπου να αναχωρήσει από τη Γερμανία.
Η ενασχόλησή της με τη μουσική συνέχισε να βαθαίνει με τα χρόνια. Κατά την παραμονή της στα Χανιά, ήρθε σε επαφή με τον Ross Daly και εντάχθηκε στο νεοσύστατο τότε μουσικό σχήμα «Λαβύρινθος», συμμετέχοντας ως κρουστός. Παράλληλα, συνέχισε τις σπουδές της στο Ωδείο, ενώ ξεκίνησε και η διδακτική της δραστηριότητα στη θεωρία της μουσικής. Το ταλέντο της στο πιάνο ενθαρρύνθηκε έντονα από τους δασκάλους της, ενώ την ίδια περίοδο άρχισε και η σχέση της με το ούτι —όργανο που τη συνοδεύει ως σήμερα. Επίσης, μελέτησε βυζαντινή μουσική.
Το 1988 εγκαθίσταται στη Θεσσαλονίκη. Εκεί, μαζί με τους Κυριάκο Καλαϊτζίδη, Κυριάκο Γκουβέντα και Γιάννη Αλεξανδρή, συγκροτούν μουσικό σχήμα με έντονη συναυλιακή δραστηριότητα. Παράλληλα, διδάσκει κρουστά (κυρίως μπεντίρ και ντέφι) και συνεργάζεται με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, συμμετέχοντας σε θεατρικές παραγωγές που παρουσιάστηκαν στα μεγαλύτερα αρχαία θέατρα της Ελλάδας.
Η μουσική σύνθεση εισήλθε στη ζωή της με τρόπο αβίαστο. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κρουστών, συνήθιζε να δημιουργεί μελωδίες βασισμένες στους ρυθμούς που ήθελε να διδάξει. Τις έπαιζε στο ούτι, συνοδευόμενη από τους μαθητές της στα κρουστά. Πολλές από τις συνθέσεις της γεννήθηκαν μέσα σε αυτό το πλαίσιο, υπηρετώντας τη διδασκαλία και ταυτόχρονα διευρύνοντας τη δημιουργική της ταυτότητα.
Δισκογραφία:
• «Ανατολή, ανατολή μου» (2005)
• «Kiyi» (2009)
• «Ανοιχτόν στράταν» (2017)
album
Albums/Singles (3)
lyrics
Τραγούδια (12)
- Γιατί μ’ αγάπησες - Ανατολή, ανατολή μου
- Είνας αητέντς - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Είνας αητέντς - Ανατολή, ανατολή μου
- Έρθες εσύ - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Εσύ κι εγώ - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Κεμεντζ̌έν παίζω εγώ - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Νοσταλγώ - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Όντες έρ’ται η σεβντά - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Όραμαν - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Ορφέα γιέ - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Τη ψ̌ης ι-μ’ το τραγούδι - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası
- Το ταίρι μ’ τ’ ακριβόν - Ανοιχτόν στράταν | Pontos Manzarası


