.
.
Ποντιακοί χοροί με τον Μιχάλη Καλιοντζίδη

Τικ διπλόν (Ραχ̌όπουλον)

Τικ διπλόν (Ραχ̌όπουλον)
fullscreen
Ραχ̌όπουλο θα ’ίνουμαι
σα ραχ̌ι͜ά θα γυρίζω
Σα κλαδόπα θα κάθουμαι
και θα χ̌ελιδονίζω

Η δείσα εφέκεν τα ραχ̌ι͜ά,
εκάτσεν σα Καμένα¹
Τρυγόνα μ’/πουλόπο μ’, άφ’ς τα κυρουκά σ’
αρ’ έλα μετ’ εμένα

Τα στράτας ’κι βαραίνομαι
τα γόνατα μ’ ’κι τσ̌ίζω
Θα πάω και θα έρχουμαι,
το καρδόπο σ’ θα χτίζω
ΚείμενοΕπεξήγησηΕτυμ. ΡίζαΠροέλευση
αρ’εισάγει ή τονίζει πρόταση με ποικίλες σημασιολογικές αποχρώσεις: λοιπόν, άρα, έτσι, επομένως, δηλαδή, τέλος πάντων, τώρα, άντε, με χροιά παρότρυνσης ή επίγνωσης, όπως το τουρκ. ha ἄρα
άφ’ς(προστ.) άφησε
βαραίνομαιβαρύνομαι, κουράζομαι από κτ
δείσαομίχλη δεῖσα=υγρασία, λάσπη, βρωμιά
εκάτσενκάθισε
έρχουμαιέρχομαι
εφέκενάφησε
’ίνουμαιγίνομαι
Καμέναπεριοχή κοντά στην Παναγία Σουμελά
καρδόποκαρδούλα
’κιδεν οὐκί<οὐχί
κλαδόπακλαδάκια
κυρουκάγονείς
μετ’μαζί με (με αιτιατική), με (τρόπος)
πουλόποπουλάκι
ραχ̌ι͜άράχες, βουνά
ραχ̌όπουλοπουλί του βουνού/ράχης ραχ̌ίν + πουλίν
στράτας(ονομ.) δρόμοι, (αιτ.) δρόμους
τρυγόνατο πουλί τρυγόνι, χαϊδευτική προσφώνηση γυναίκας
τσ̌ίζωλυπάμαι, συμπονώ σίζω
χ̌ελιδονίζωκελαηδώ σαν χελιδόνι
ΚείμενοΕπεξήγησηΕτυμ. ΡίζαΠροέλ.
αρ’εισάγει ή τονίζει πρόταση με ποικίλες σημασιολογικές αποχρώσεις: λοιπόν, άρα, έτσι, επομένως, δηλαδή, τέλος πάντων, τώρα, άντε, με χροιά παρότρυνσης ή επίγνωσης, όπως το τουρκ. ha ἄρα
άφ’ς(προστ.) άφησε
βαραίνομαιβαρύνομαι, κουράζομαι από κτ
δείσαομίχλη δεῖσα=υγρασία, λάσπη, βρωμιά
εκάτσενκάθισε
έρχουμαιέρχομαι
εφέκενάφησε
’ίνουμαιγίνομαι
Καμέναπεριοχή κοντά στην Παναγία Σουμελά
καρδόποκαρδούλα
’κιδεν οὐκί<οὐχί
κλαδόπακλαδάκια
κυρουκάγονείς
μετ’μαζί με (με αιτιατική), με (τρόπος)
πουλόποπουλάκι
ραχ̌ι͜άράχες, βουνά
ραχ̌όπουλοπουλί του βουνού/ράχης ραχ̌ίν + πουλίν
στράτας(ονομ.) δρόμοι, (αιτ.) δρόμους
τρυγόνατο πουλί τρυγόνι, χαϊδευτική προσφώνηση γυναίκας
τσ̌ίζωλυπάμαι, συμπονώ σίζω
χ̌ελιδονίζωκελαηδώ σαν χελιδόνι
Τικ διπλόν (Ραχ̌όπουλον)
Σημειώσεις
¹ Ορεινή περιοχή που βρίσκεται ανάμεσα στη Χαντζούκα (τοποθεσία Παναγίας Σουμελά) και το Μετζίτ’ (βοσκότοπος της Κρώμνης). Για την ονομασία «Καμένα» υπάρχουν μόνο στοιχεία από την παράδοση. Λέγεται πως, κάποτε, αλλόθρησκοι πήγαν να ληστέψουν το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά. Οι ληστές, ανάμεσα στα άλλα, θέλησαν να πάρουν και το Εικόνισμα, να το κομματιάσουν, για να πάρει ο καθένας από ένα κομμάτι. Με το πρώτο όμως χτύπημά τους το Εικόνισμα έβαλε φωτιά, θανατώθηκαν οι ιερόσυλοι και κάηκε ο τόπος. Έτσι, ονομάστηκε από τότε Καμένα, και δε βλάστησε η περιοχή ποτέ ύστερα από το γεγονός αυτό. Η ερημιά του χώρου αυτού προκαλεί δέος. Κυκλοφορούν εκεί διάφορα αγρίμια και προπαντός λύκοι, γεγονός που έχει αποτυπωθεί από την ποντιακή μούσα στο παραπάνω δίστιχο.

Ποντιακός Στίχος - Pontian Lyrics 2025

Επικοινωνία: infoDUMMY@pontianlyrics.gr

Με την ευγενική χορηγία φιλοξενίας της IpHost