
Μπάμπης Γρηγοριάδης
Μπάμπης Γρηγοριάδης
Ο Μπάμπης Γρηγοριάδης γεννήθηκε το 1941 στο Ριζό της Σκύδρας, όντας το τέταρτο από τα επτά παιδιά του Σάββα και της Δέσποινας Πετρίδου, οι οποίοι κατάγονταν από τη Γαράσαρη και το Απές αντίστοιχα. Η μουσική παράδοση ήταν παρούσα στην οικογένειά του, καθώς τόσο ο πατέρας του όσο και ο μεγαλύτερος αδερφός του, Γιώργος (1931-2008), υπήρξαν λυράρηδες.
Ο Μπάμπης άρχισε να ασχολείται με τη λύρα από την ηλικία των δώδεκα ετών. Στα νεανικά του χρόνια, συνήθιζε να ταξιδεύει με το ποδήλατό του μέχρι τη Θεσσαλονίκη για να ακούσει τον Γώγο Πετρίδη, τον οποίο θαύμαζε ιδιαίτερα. Ο Γώγος εκείνη την περίοδο εμφανιζόταν σε γνωστά ποντιακά μαγαζιά της εποχής, όπως η «Ψάθα» και η «Μπουάτ».
Από νεαρή ηλικία, ο Μπάμπης ξεκίνησε να παίζει επαγγελματικά στην ευρύτερη περιοχή του Νομού Πέλλας και σύντομα έγινε αναγνωρίσιμος στο ποντιακό κοινό. Έπαιζε και τραγουδούσε σε γάμους και γλέντια, ενώ αργότερα εμφανίστηκε σε πολλά γνωστά μουσικά στέκια. Ανάμεσα σε αυτά ήταν ο «Πρόσφυγας» και το «Ντέφι» στη Θεσσαλονίκη, το «Κορτσόπον» στην Αθήνα, καθώς και ο «Ξενητέας» και ο «Ακρίτας» στην Πατρίδα της Βέροιας.
Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, συνεργάστηκε με πολλούς καταξιωμένους πόντιους καλλιτέχνες, όπως ο Στάθης Νικολαΐδης και ο Θόδωρος Παυλίδης. Για ένα διάστημα, μάλιστα, έπαιζε στο ίδιο μαγαζί με τον Βασίλη Καρρά, στα πρώτα βήματα της καριέρας του τελευταίου στο λαϊκό τραγούδι.
Το 1972, ο Μπάμπης Γρηγοριάδης παντρεύτηκε την Αθηνά Φλώρου και απέκτησαν δύο κόρες.
Αναπολώντας τις επιρροές του, ο Μπάμπης Γρηγοριάδης τόνιζε την ξεχωριστή θέση του Γώγου Πετρίδη: «Ο Γώγος ήταν μεγάλος καλλιτέχνης και πολύ καλός άνθρωπος. Ήξερε πόσο τον θαύμαζα. Θυμάμαι κάποτε ταξίδεψα μέχρι τη Μεσοποταμία της Καστοριάς με μηχανάκι και αμέσως μετά επέστρεψα στη Θεσσαλονίκη μόνο για να τον ακούσω». Σχετικά με την οικογενειακή του μουσική παράδοση, ανέφερε: «Ο πατέρας μου έπαιζε πολύ διαφορετικά, ερμήνευε σκοπούς της πατρίδας με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Ο αδερφός μου, Γιώργος, είχε εξαιρετική μουσική αντίληψη και αργότερα ασχολήθηκε με το κλαρίνο. Και εκείνος είχε πολύ καλές σχέσεις με τον Γώγο, ο οποίος τον σεβόταν και αναγνώριζε το ταλέντο του».
Το 1977, ο Μπάμπης Γρηγοριάδης ηχογράφησε στην Αθήνα τον δίσκο με τίτλο «Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη» (GeneralGramophone - GGMG 4014). Κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης, γνώρισε τον Μάκη Χριστοδουλόπουλο και έλαβε θετικά σχόλια για την ερμηνεία του. Οι μελωδίες του δίσκου ήταν αποκλειστικά παραδοσιακές, ενώ κάποιοι από τους στίχους ήταν δικής του δημιουργίας.
Σχετικά με τη σημερινή γενιά μουσικών, ο Μπάμπης Γρηγοριάδης εξέφραζε την άποψη ότι «η νεολαία σήμερα θεωρώ πως δεν παίζει λύρα όπως παίζουμε εμείς, και αυτό συμβαίνει ίσως γιατί έχουν διαφορετικά πρότυπα, αλλά και γιατί δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ακούν τα ποντιακά όπως τα γνωρίσαμε εμείς. Όπως χαρακτηριστικά έλεγε και ένας φίλος, αυτό είναι το υλικό και με αυτό πορευόμαστε».
album
Albums/Singles (2)
lyrics
Τραγούδια (11)
- Άμον δίκοπον μαχ̌αίρ’ - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Αρνί μ’, κρύον νερόν είσαι - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Ας σ’ έφυγες ας σο γιάνι μ’ - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Διπάτ - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Διπλόν Τικ - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Καπετάν Ευκλείδης - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Κλώσκουμαι ας σην ξενιτείαν - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Κλώσκουμαι ας σην ξενιτει͜άν - Πάω σην Γερμανίαν/Κλώσκουμαι ας σην ξενιτει͜άν
- Κοτσαγγέλ’ - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Μονόν Τικ - Ποντιακά με τον Μπάμπη Γρηγοριάδη
- Πάω σην Γερμανίαν - Πάω σην Γερμανίαν/Κλώσκουμαι ας σην ξενιτει͜άν

